Logga in

Din genväg till forskarexpertisen

Forskning är en outtömlig källa till nyheter, nya perspektiv och fördjupning. Expertsvars nätverk av pressekreterare och forskningskommunikatörer ger dig snabbt tips på forskare och experter som kan kommentera, förklara och ge en ny vinkel på ett ämne.

Mellan 21 juni-16 aug har Expertsvars frågeservice sommaruppehåll. Vilket innebär att inga nya frågor tas emot under denna period. Men du kan som vanligt ta del av pressmeddelanden och expertsvars sammanställning av tipslistor på coronarelaterad forskning och andra sommartips. https://expertsvar.se/corona/

Pressmeddelanden

Vad är en kvinna? Frågan får elva svar i antologi om forskning i genusvetenskap

5 augusti, 2021 - Örebro universitet

Vad är en kvinna? Elva svar på den frågan finns nu samlade i en bok.
– Vi vill visa bredden inom genusvetenskaplig forskning, att det finns så många olika synsätt på kön och genus och det inte alls är en åsiktskorridor som alla måste anpassa sig till, säger Evelina Johansson Wilén, redaktör för antologin och genusvetare vid Örebro universitet.

Inga tecken på hjärnskada efter akut covid-19

5 augusti, 2021 - Göteborgs universitet

Sex månader efter genomgången covid-19 fanns inga tecken på aktiv hjärnskada hos de hundra patienter som ingick i en studie från Göteborgs universitet. Detta oavsett hur svårt sjuka de varit, eller kvarstående neurologiska symtom. Resultaten tyder på att så kallad postcovid inte beror på fortgående skador på centrala nervsystemet. Påverkan på centrala nervsystemet, CNS, och […]

Skolans roll när ungdomar utsätts för brott

4 augusti, 2021 - Örebro universitet

Att dela klassrum med sin förövare. Att inte klara av att vara i skolan och halka efter i undervisningen. Det finns många anledningar att undersöka skolans roll för ungdomar som blivit utsatta för brott. Örebroforskaren Sara Thunberg vill ta reda på vad brottsutsatta ungdomar behöver för att klara skolan.

Ny studie: Media missar i sina rapporter om inkludering i skolan

4 augusti, 2021 - Örebro universitet

Barn som far illa, upprörda föräldrar och många starka känslor. Det är en bild av inkludering i skolan som media förmedlat under tio år.
– Egentligen handlar medierapporteringen i dessa fall inte om inkludering, utan om exkludering, säger Anette Bagger, forskare i specialpedagogik vid Örebro universitet.

Fler pressmeddelanden