Avdelningen för industriell marknadsföring stÄr bakom initiativet att skapa en plattform för e-handel vid universitetet. Avdelningen har fÄtt 15 miljoner kronor till forskarskolan frÄn stiftelser, EU, företag och universitetet.

I augusti ska de första doktoranderna vara pÄ plats för att pÄbörja sin forskning i e-handel. Med de nÀstan obegrÀnsade möjligheterna revolutionerar e-handeln köp- och sÀljprocesser liksom utbytet av produkter, tjÀnster och information.

– Vi vet att e-handeln vĂ€xer vĂ€ldigt snabbt. Den minskar kostnaderna för transaktioner radikalt och det gĂ„r att göra affĂ€rer 24 timmar om dygnet, sĂ€ger bitr professor Esmail Salehi-Sangari, Avdelningen för industriell marknadsföring.

Bara i Norden uppskattas transaktioner mellan företag via nĂ€tet uppgĂ„ till 134 miljarder euro (kĂ€lla: IDC. 2001) – ett faktum som Ă€r skĂ€l nog att starta en forskarskola i e-handel, menar han.

Satsningen pÄ e-handel kan sÀgas vila pÄ tre ben: En masterutbildning startar i höst. Den fungerar som examensinriktning för civilingenjörsprogram eller som en pÄbyggnad om 60 poÀng till en kandidatexamen. Det andra benet Àr forskarskolan som inledningsvis ska engagera sex doktorander och tre professorer. TvÄ professorer har hittills tackat ja.

Det tredje benet Àr samverkan med nÀringslivet i en akademi för e-handel. Den bildas nÀr forskarskolan funnits en tid. Syftet med akademin Àr att skapa en bro mellan universitetets forsknings- och utbildningsinsatser och de möjligheter och behov som finns inom nÀringslivet.

– Forskarskolan har vĂ€ckt stort intresse i företagen. De har vĂ€ntat pĂ„ det hĂ€r. Intresse har ocksĂ„ vĂ€ckts bland studenter som har insett att utbildning i e-handel kommer att vara konkurrenskraftig kunskap nĂ€r de kommer ut, sĂ€ger Ingegerd PalmĂ©r.

Upplysningar: bitr professor Esmail Salehi-Sangari, tel 0920-916 59, pressansvarig Jan Nyberg, tel 0920-916 21, 070-672 0111

Presskontakt:

Katarina Karlsson, Sofia Stridsman

Telefon:

0920-492128, 0920-493625

Mobil: