I takt med att allt fler elbilar rullar pĂ„ Europas vĂ€gar ökar ocksĂ„ anvĂ€ndningen av de kritiska metaller som krĂ€vs för till exempel elmotorer och elektronik. Med dagens rĂ„varuproduktion kommer metallerna inte rĂ€cka till framöver â inte ens om Ă„tervinningen ökar. Det visar en stor Chalmersledd kartlĂ€ggning, som har gjorts pĂ„ uppdrag av EU-kommissionen.
KartlÀggningen, som gÄr tillbaka Ànda till 2006, visar att andelen kritiska metaller har ökat kraftigt i fordonen, en utveckling som forskarna bedömer kommer fortsÀtta. Flera av de sÀllsynta jordartsmetallerna Àr nÄgra av de metaller som har ökat mest.
â Neodym och dysprosium har ökat med runt 400 respektive 1700 procent i nya bilar under perioden, och detta redan innan elektrifieringen slagit igenom. Guld och silver, som inte listas som kritiska metaller men har stort ekonomiskt vĂ€rde, har ökat med omkring 80 procent, sĂ€ger Maria Ljunggren, docent i hĂ„llbara materialsystem, institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers.