I den systematiska översikten sammanställs svensk och internationell forskning om metoder och arbetssätt som lärare använder för att främja elevers historiska förståelse.
Historisk förståelse
28 september, 2023 - Skolforskningsinstitutet
Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta skolforskningsprojekt bidrag om sammantaget nästan 35 miljoner kronor över en treårsperiod.
Skolforskningsinstitutets forskningsprofil har krav på tydlig förankring och samverkan med förskolor och skolor, i kombination med krav på högsta vetenskapliga kvalitet. Vid årets utlysning inkom 74 ansökningar från 20 lärosäten och institut.
Forskningsprojekten kommer att genomföras inom förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och den anpassade gymnasieskolan, och ska bland annat studera undervisning i matematik, SO-ämnen, naturvetenskap, andraspråk och yrkesundervisning.
FIP: Framgångsrik Integrering av Problemformulering i förskoleklass Projektledare: Andreas Ebbelind, Linnéuniversitetet
Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning. Digitaliseringens möjligheter för elevers lärande och utveckling av yrkeskunskaper (YRKSIM) Projektledare: Susanne Gustavsson, Göteborgs universitet
Multimodalt meningsskapande och bedömning i flerspråkiga naturvetenskapliga klassrum Projektledare: Fredrik Jeppsson, Linköpings universitet
Hållbara modeller − en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling i samhällskunskaps- och naturkunskapsundervisning Projektledare: Ann-Sofie Jägerskog, Stockholms universitet
Existensaspekter i ämnesundervisningen − religionskunskap och psykologi Projektledare: Maria Olson, Stockholms universitet
Dramabaserad andraspråksundervisning ur ett interaktionellt och multimodalt perspektiv Projektledare: Maria Rydell, Stockholms universitet
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet Projektledare: Martin Stolare, Karlstads universitet
Undervisningsdesign för långsiktigt hållbart matematiklärande i åk 1–3 Projektledare: Anna Ida Säfström, Umeå universitet
Beslutet om beviljade ansökningar har publicerats på Skolforskningsinstitutets webbplats. Samtliga sökande får meddelande om beslut och yttrande via kontot i ansökningssystemet Prisma om ett par veckor.
___________________________________________________________________________________
Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.
28 september, 2023 - Skolforskningsinstitutet
I den systematiska översikten sammanställs svensk och internationell forskning om metoder och arbetssätt som lärare använder för att främja elevers historiska förståelse.
14 juni, 2023 - Skolforskningsinstitutet
En ny systematisk forskningssammanställning om musikundervisning presenteras idag Vi har sammanställt praktiknära forskning om undervisning och lärande i musik som visar hur lärare och elever samspelar och kommunicerar. Forskningssammanställningen kan ge lärare perspektiv på den egna undervisningen och visar på möjligheter för lärare att stödja elevers lärande i musik. – Studierna som ingår i forskningssammanställningen […]
9 december, 2022 - Skolforskningsinstitutet
I Att lära demokrati – lärares arbetssätt i fokus sammanställs forskning om hur arbetssätt i undervisningen kan främja elevers demokratilärande.
2 november, 2022 - Skolforskningsinstitutet
Val av läxa, syftet med läxan, anpassningar, vikten av samarbete med vårdnadshavare och hänsyn till elevers olika resurser i hemmet är några av de aspekter som kan inverka på elevers likvärdiga förutsättningar att lära.