Konstruera en modell av en maskin som gör det omöjliga möjligt – och bidra till en hållbar värld på temat ”Eco Dream Machine”. Det är uppdraget för de cirka 90 ungdomar från Umeå och Vännäs som onsdagen den 11 maj deltar i regionsfinalen i den årliga teknik- och vetenskapstävlingen Enlightening Imagination.

Enlightening Imagination är en tävling för årskurs 7 och 8 som uppmuntrar eleverna att parvis lösa problem och att på ett kreativt sätt omsätta dem i praktiken med hjälp av 4DFrame, ett pedagogiskt läromedel utvecklat i Sydkorea. Utmaningen stimulerar ungdomarna att använda sina kunskaper om matematik, naturvetenskap, design och teknik.

– Det här materialet passar alla, oavsett språk och kunskapsnivå. Det är så kul att se hur eleverna på ett innovativt sätt genomför uppdraget. Många uppskattar att de snabbt får ett konkret resultat av sina idéer och en djupare förståelse för teorierna bakom konstruktionerna, säger Anna-Lena Sahlman, pedagog på Curiosum och arrangör av regionsfinalen.

I år kommer åttondeklasser från Ersängsskolan och Pops Academy att tävla på Curiosum samtidigt som elever på Hammarskolan i Vännäs tävlar på sin skola. Under samma period äger tävlingen rum runt om i Sverige från Skellefteå i norr till Lund i söder. Årets tema ”Eco Dream Machine” har koppling till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Eleverna tycker att det är en spännande utmaning.

– Det känns najs. Det är kul att känna att vi kan skapa och bygga nästan allt. Det är enkelt att bygga former, utmaningen är att få till olika mekanismer, säger elever från årskurs 8 på Hammarskolan.

I fjol vann två lag från Pops Academy både den regionala och den nationella finalen, och gick därmed vidare till International Math and Science Creativity Competition, IMSCC, i Sydkorea. Tidigare år har de vinnande lagen fått resa till Sydkorea för att tävla. I fjol, liksom i år, blir det en digital lösning på grund av pandemin.

Inte bara eleverna, utan även lärarna uppskattar tävlingen:

– Det är ett roligt sammanhang för både våra elever och oss lärare att vara med i, och materialet är enkelt att använda. Efter introduktionen, där eleverna får testa materialet och se inspirationsfilmer från tidigare års tävlingar, händer det något spännande med ungdomarna. Det blir lättare för dem att förstå och synliggöra vetenskapliga principer, säger Erika Söderquist, lärare på Hammarskolan i Vännäs.

Enlightening Imagination är ett samarbete mellan Exploratoriet i Skellefteå, Curiosum i Umeå, 2047 i Borlänge, Tekniska museet i Stockholm, KomTek Lidingö, Tyresö kommun, Expectrum i Västerås, KomTek Katrineholm, Alingsås kommun och Vattenhallen Science Center i Lund. Projektet finansieras av Skolverket.

Pressbilder

Fem pressbilder från en deltävling i Enlightening Imagination i Vännäs. Foto: Anna-Lena Sahlman

Om Curiosum:

Curiosum är Umeås science center och makerspace som hösten 2020 officiellt öppnade upp dörrarna till en magisk värld för utforskande på Konstnärligt campus. Syftet är att öka barns, ungas och allmänhetens intresse för och kunskaper om vetenskap och teknik. Curiosum drivs av Umeå universitet och ingår i det strategiska partnerskapet med Umeå kommun.

Läs mer

För mer information om tävlingen, kontakta gärna:

Anna-Lena Sahlman, pedagog på Curiosum
E-post: anna-lena.sahlman@umu.se
Mobil: 076-696 29 20

Umeå universitet
Umeå universitet
är ett av Sveriges största lärosäten med drygt 36 000 studenter och 4 000 anställda. Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden. Umeå universitet är också platsen för den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 – en revolution inom gentekniken som tilldelats Nobelpriset i kemi.

Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur där vi gläds åt varandras framgångar.

Presskontakt:

Presstjänsten

Telefon:

090-786 50 89

Mobil:

0706-100 805