BTH har blivit utsett att arrangera “Maglev 2024”, den 26:e upplagan av den internationella konferensen om magnetiska transportsystem. Det blir första gången denna konferens hålls i Skandinavien sedan dess start 1977.

Den internationella konferensen ”Maglev” är världens mest prestigefyllda akademiska konferens för så kallad magnetsvävarteknik där magnettåg är en av de mest kända tillämpningarna. Nyligen avgjordes var nästa konferens skulle hållas. I tuff konkurrens med flera europeiska storstäder segrade BTH:s bud, med transport- och energiexperten Henrik Ny som högst ansvarig. Konferensen kommer därför att genomföras i Malmö och Köpenhamn i september 2024, med BTH som arrangör.

– Framför allt var det BTH:s starka fokus på resurseffektivitet, hållbarhet och utvecklingsscenarier som övertygade, menar professor Johannes Klühspies, ordförande i The International Maglev Board som samlar branschen. Klühspies var en av dem som starkt stödde förslaget att konferensen skulle placeras i Skandinavien.

BTH:s rektor, Mats Viberg, är entusiastisk inför det kommande evenemanget:

– För Blekinge Tekniska Högskola och våra samarbetspartner och sponsorer är det en ära att anordna en internationell konferens som denna och en enorm möjlighet att visa upp högskolan och regionen för världen.

Det pågår idag mycket forskning och utveckling på detta område i Kina, Japan, Sydkorea och Tyskland. Flera banor är också i drift. Preliminära studier gjorda av Henrik Ny pekar på att magnettåg skulle kunna bidra starkt i transportsektorns pågående effektivisering och elektrifiering och konkurrera med både traditionella höghastighetståg och inrikesflyg:

– Magnettåg skulle kunna bli nästa generations transportsystem. Tåg som körs med denna metod är tystare, snabbare, effektivare och de har mycket lägre underhållskostnader. Dessutom kan brobanan byggas med hälften så mycket betong och färre tunnlar behövs än för traditionella höghastighetståg så även byggkostnaden kan bli lägre för magnettåg.

Martin Prieto Beaulieu, projektledare för BTH:s satsning sammanfattar målet med konferensen:

– Vi vill engagera en ny generation ingenjörer, tillhandahålla en plattform för alla magnetsvävarteknologier samt erbjuda hållbarhetsutvärderingar och -simuleringar för att framtidssäkra dem. Detta bygger på BTH:s 30-åriga erfarenhet av strategisk hållbarhetsforskning.

Faktaruta
The International Maglev Board (IMB) är en vetenskaplig ideell organisation som består av internationellt kända transportforskare, ingenjörer och experter. IMB är inte kopplad till företagsintressen.

För mer information kontakta docent Henrik Ny via e-post: henrik.ny@bth.se eller via telefon: 0455-38 55 17.

Läs Henrik Nys rapport ”Fast Ground Transport for Sweden: An Independent Overview for Strategic Investment Decisions.”

 

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har en tydlig profil; digitalisering och hållbarhet, som genomsyrar hela verksamheten.

Vårt uppdrag är att bidra till en hållbar samhällsutveckling genom högre utbildning, forskning och innovation. Vi bedriver utbildning och forskning inom områden där samhället har stora behov.

 

BTH startade 1989 och har idag drygt 6 500 studenter och 500 anställda. BTH är idag bland de sex bästa i världen inom programvaruteknik och hållbar utveckling.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom flera områden. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två campus i Blekinge: huvudcampus är Campus Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.

Besök oss gärna på www.bth.se

Presskontakt:

Margareta Ahlström

Telefon:

0455-38 50 91

Mobil: