DÄ dansken Peter Adolph Albrechtsen kom till Christiania i Norge i augusti 1835, var han den förste professionelle orgelbyggaren som slog sig ned i landet sedan den tyske orgelbyggaren Gottfried Heinrich Gloger bosatte sig permanent i Norge pÄ 1740-talet. Albrechtsen var utbildad hos Marcussen & Reuter i Sydjylland, och förde med sig de viktigaste elementen i denna orgelbyggartradition till Norge. HÀr fick han flera elever, och den viktigaste av dem, Claus Jensen, var trofast den orgelbyggarstil som etablerades av Marcussen & Reuter, och som vidareutvecklades av Peter Adolph Albrechtsen Ànda fram till hans död 1892.
Albrechtsens liv och verksamhet utgör huvudtemat i avhandlingen, och hans insats som orgelbyggare ses i förhÄllande till 1800-talets dansk-norska orgelkultur. För att kunna kartlÀgga faktorer som pÄverkade Albrechtsens orgelbyggande, har Trons-haug anvÀnt det vÀldokumenterade orgelprojektet i Nykirken i Bergen. Flera orgelbyggare, musiker, arkitekter och byrÄkrater var involverade i projektet som utspann sig över mer Àn tvÄ decennier fram till mitten av 1800-talet, och som reflekterar den skandinaviska tidsandan.
Orgelbyggandet generellt genomgick stora förĂ€ndringar under första delen av 1800-talet, och bland annat teoretikerna Töpfer, KĂŒtzing och Seidel bidrog till detta. Under loppet av tvĂ„ â tre decennier uppstod det ett nytt tĂ€nkande inom de viktigaste omrĂ„dena av orgelbyggandet: pipemensurering, berĂ€kning och planerande av luftlĂ„dor och berĂ€kning av orgelns luftsystem. Orgelbyggartraditioner i Europa och Amerika tĂ€nkte nytt mot bakgrund av dessa teoretikers skrifter, och för avhandlingsförfattaren har det varit viktigt att undersöka om Albrechtsen, som levde och verkade i Europas utkant, fĂ„ngat upp nĂ„got av de nya idĂ©erna i sitt orgelbyggande.
Vid sidan av ett omfattande arkivmaterial har anteckningsböcker skrivna av JĂŒrgen Marcussen och Andreas Reuter varit viktigt kĂ€llmaterial för avhandlingen. I anteckningsböckerna beskrev Albrechtsens lĂ€romĂ€stare viktiga element i deras praktiska orgelbyggande. Genom att kombinera informationen frĂ„n dessa böcker med observationer och uppmĂ€tning av bevarade instrument byggda av Albrechtsen, hans elev Jensen och Marcussen & Reuter, har det varit möjligt att ge detaljerade beskrivningar av de metoder som dessa orgelbyggare anvĂ€nde. I avhandlingen visar författaren att nĂ„gra av dessa metoder var starkt influerade av framstĂ„ende teoretiker frĂ„n bĂ„de 1700- och 1800-talet, bland dem Georg Andreas Sorge, Dom BĂ©dos de Celles och Johann Gottlob Töpfer.
Avhandlingens titel: ”With Rare Diligence and Acuracy ” – The Organ Building of Peter Adolph Albrechtsen in the Context of Nineteenth Century Danish/Norwegian Organ Culture. Disputationen Ă€ger rum mĂ„ndagen den 29 oktober 2001 kl. 13.00, Sal L 100, Etnologen, Lennart Torstenssonsgatan 6, NĂ€rmare upplysningar kan fĂ„s av Hans Jacob Tronshaug, tel. +47 62482162
(hem), e-post: hantrons@spray.no