E-handeln betyder nya möjligheter för konsumenter till ökad tillgÀnglighet och service men Àr samtidigt en logistikutmaning för dagligvaruhandeln. Med effektiv logistik och minskad bilanvÀndning kan transporterna för hushÄllens livsmedelsförsörjning minska tack vare e-handeln. Samtidigt Àr konkurrensen hÄrd, vilket driver pÄ servicen.

VTI har i en studie, finansierad av Energimyndigheten, tittat pÄ möjligheter att minska energianvÀndningen vid transporter i samband med e-handel, bÄde utifrÄn dagligvaruhandelns distributionssystem och konsumenternas perspektiv. Den största potentialen för energieffektivisering finns i den sista delen av transporten till kund, kallat sista milen.

Studien visar att det Àr nu, nÀr e-handel utvecklas kraftigt, som det ocksÄ Àr möjligt att skapa erbjudanden som bÄde Àr attraktiva för kunderna och lÄngsiktigt hÄllbara. Lösningar som fungerar vad gÀller lönsamhet, energiÄtgÄng vid transporter, tillgÀnglighet för kund och sÄ vidare.

– Kanske Ă€r de lösningar som vi som kunder har tillgĂ„ng till idag lite ”för” bra och bekvĂ€ma. För att e-handeln ska bli lĂ„ngsiktigt hĂ„llbar kan vi behöva acceptera att vi till exempel mĂ„ste ha lite lĂ€ngre framförhĂ„llning och planera vĂ„ra inköp mer, sĂ€ger Jenny Karlsson, forskningsledare pĂ„ VTI.

Vilka lösningar Ă€r det dĂ„ som Ă€r hĂ„llbara? VTI pekar i sin rapport pĂ„ att det inte finns en lösning som fungerar överallt. I en större stad, med mĂ„nga invĂ„nare pĂ„ liten yta, kan ett system med effektiva hemtransporter vara en energieffektiv lösning – med en, samordnad transport kan mĂ„nga kunder fĂ„ sin matkasse levererad till dörren. I en mindre tĂ€tort som Ă€r spridd över ett större omrĂ„de och med fĂ€rre kunder kan en ”Click&Collect”-lösning vara ett bra energieffektivt alternativt. En sĂ„dan lösning kan innebĂ€ra att kassarna plockas ihop och levereras till ett centralt placerat utlĂ€mningsstĂ€lle dit kunderna i omrĂ„det kan Ă„ka för att hĂ€mta sina varor. SĂ„vĂ€l hemleverans som Click&Collect bidrar till minskade bilresor.

– Det Ă€r ett komplext system. Vilka lösningar som fungerar bĂ€st beror pĂ„ sammanhanget. I vĂ„r studie pekar vi pĂ„ olika nyckelfaktorer som Ă€r viktiga för att hitta de lösningar som Ă€r mest energieffektiva, sĂ€ger Jenny Karlsson.

Energieffektiv distribution av dagligvaror vid ökad e-handel – genom minskade transporter (lĂ€nk till rapporten)

Ytterligare information

Jenny Karlsson, forskningsledare, jenny.karlsson@vti.se, tel 013-20 42 65 (projektledare)

Linea Kjellsdotter Ivert, senior forskare, linea.kjellsdotter@vti.se, tel 031-750 26 33 (logistiklösningar)

Joakim Kalantari, senior forskare, joakim.kalantari@vti.se, tel 08-555 365 19 (konsumentperspektiv)

VTI, Statens vÀg- och transportforskningsinstitut, Àr ett oberoende och internationellt framstÄende forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften Àr att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Kvalitetssystemet och miljöledningssystemet Àr ISO-certifierat enligt ISO 9001 respektive 14001. Vissa provningsmetoder Àr dessutom ackrediterade av Swedac. VTI har omkring 200 medarbetare och finns i Linköping (huvudkontor), Stockholm, Göteborg och Lund.

Presskontakt:
Eva-Mari Löfqvist
Telefon:
013-20 42 08
Mobil:
0709-21 82 86
Epost:
eva-mari.lofqvist@vti.se
Presskontakt:
Ytterligare presskontakt
Telefon:
013-20 40 00
Epost:
kombi@vti.se