Studien utgÄr ifrÄn tre frÄgestÀllningar:
⹠Hur tÀnker, talar och kÀnner flickor i den tidiga skolÄldern om den teknik de möter i hem och skola?
⹠Vad ligger bakom det faktum att vissa flickor, men inte andra, har en god tilltro till sin egen tekniska förmÄga?
⹠Varför agerar dessa flickor som de gör dÄ de stÀlls inför tekniska uppgifter?
Avhandlingens teoretiska utgÄngspunkt Àr G H von Wrights hÀndelselogik (logic of events). Vid sidan av von Wrights intentionsbegrepp behov/önskemÄl, plikt, förmÄga och möjlighet introducerar Inga-Britt Skogh intentionerna nyfikenhet och koncessivitet. Intentionsbegreppet koncessivitet försöker beskriva i vilken mÄn eleven in- och underordnar sig undervisningen.
Resultaten visar att flickorna i studien, med fĂ„ undantag, ger uttryck för ett stort intresse för teknik och tekniska uppgifter. Avgörande Ă€r hur flickorna sjĂ€lva definierar begreppet teknik och vilka tekniska erfarenheter de bĂ€r med sig. HĂ€r visar sig teknikundervisning i skolan vara ett effektivt sĂ€tt att ge flickor möjlighet att genom tekniska erfarenheter bygga upp en âteknisk identitetâ.
Avhandlingen Àr av intresse för lÀrare som undervisar i teknik, men den analysmetod som introduceras kan ocksÄ vara anvÀndbar för alla som vill försöka förklara och förstÄ elevers agerande.
Inga-Britt Skogh Àr verksam som universitetsadjunkt i teknik vid LÀrarhögskolan i Stockholm och har tidigare arbetat som lÄgstadielÀrare.
Avhandlingens titel: Teknikens vĂ€rld â flickors vĂ€rld. En studie av yngre flickors möte med teknik i hem och skola
Disputationen Ă€ger rum fredag 21 september kl. 10.00 i sal D3, LĂ€rarhögskolan i Stockholm, RĂ„lambsvĂ€gen 24â30. Opponent Ă€r professor Sverker Lindblad, Uppsala universitet
Inga-Britt Skogh kan nÄs pÄ tfn 08-737 98 87 eller 0176-26 35 32