Formula SAE bilen frĂ„n LuleĂ„ kommer att delta i den stora globala tĂ€vlingen Formula SAE, vars europeiska upplaga gĂ„r i Leicester, Storbritannien, i början av juli. TĂ€vlingen Ă€r en konstruktionstĂ€vling för ingenjörsstudenter som gĂ„r ut pĂ„ ”att utveckla en avancerad produkt i global konkurrens.”
I Ärets upplaga förvÀntas 35 universitet att delta.
Maximal poĂ€ng i tĂ€vlingen Ă€r 1.000 – fördelade pĂ„ 350 poĂ€ng för presentation och konstruktion samt 650 poĂ€ng för bilens prestanda.

I LuleÄ drivs Formula SAE projektet som en SIRIUS-kurs och i SkellefteÄ samarbetar man med elever frÄn Robertsfors gymnasieskola. BÄda projekten Àr exempel pÄ LuleÄ tekniska universitets tvÀrvetenskapliga och grÀnsöverskridande arbetssÀtt.
Ett arbetssÀtt som universitetet lÀgger ner stor kraft och möda för att utveckla pÄ alla plan i organisation, utbildning och forskning.

Fakta/Team LuleÄ:
I projektet ingÄr 23 studenter med spetskompetens frÄn konstruktion, produktionsutveckling, strömningslÀra, organisationslÀra och ergonomisk design. Formula SAE bilen Àr konstruerad och byggs som ett av Ärets fyra SIRIUS-projekt.
(SIRIUS Àr avslutningskursen pÄ LuleÄ tekniska universitets civilingenjörsutbildning i maskinkonstruktion, i Är utökad med studenter frÄn andra kompetensomrÄden.)

Projektet Àr indelat i fem grupper; motor, hjulupphÀngning, kaross, chassi och förarmiljö.
Bilen har konstruerats utifrÄn noggrann planering och digital modellering och hela systemet finns uppritat i datormiljö. Detta tillÄter verifikation av alla delar innan de finns i verkligheten. Solidmodelleringsprogrammet I-DEAS har anvÀnts för att sÀkerstÀlla tillverkning och montering av komponenterna i bilen.

Motorn Àr en vÀsentlig del av projektet och dÀrför tillverkas mÄnga av detaljerna till motorn av studenterna. MÄlet Àr att optimera motorns effekt samtidigt som bilens vikt minimeras detta för att utveckla en bil med god prestanda.

Design och konstruktion spelar stor roll i tÀvlingen. Chassit Àr tillverkat i kolfiber och karossen i glasfiber. Avancerade dataanalyser har gjorts pÄ luftflöden i motorn och pÄ karossen. Laboratorieexperiment dÀr laser anvÀnts för att ÄskÄdliggöra turbulensen i spjÀllhuset har varit en del i utvecklingsarbetet, pÄ sÄ sÀtt har turbulensen reducerats och prestandan maximeras.
Regelverket krÀver en restriktor och flödet genom den har simulerats och optimerats i flödesprogrammet CFX.

Fakta/Tekniska data:
Motor: Honda CBR 600 F3, Garrett turboaggregat med intercooler. Haltech E6M brÀnsleinsprutning. Motorn Àr strypt med en reglementerad restriktor i insuget pÄ 20 mm. Restriktor simulerad och optimerad med hjÀlp av CFD-datorstöd.
Max uppmÀtt effekt: 101 hk vid 9.000 rpm och 0,8 bar laddtryck.
Kraftöverföring: Original 6-vxl HondavÀxellÄda med kedja och drev till en Torsen lamelldifferential. Egentillverkat diffhus och drivaxlar.
Chassi: Monocoque tillverkad i en sandwich-konstruktion av kolfiberarmerad komposit. TIG-svetsad bakre hjÀlpram och rullbÄgar av stÄlrör.
Kaross: Designad med datorstöd. Gjuten av glasfiberarmerad komposit i en tunn sandwichkonstruktion. Justerbara vingar med ”slots” och justerbara ”flaps” av kolfiber, simulerade och optimerade med hjĂ€lp av CFD-datorstöd.
HjulupphÀngning: Dubbla triangellÀnkar. Centralt placerade justerbara racingstötdÀmpare. Justerbara krÀngningshÀmmare. Hjulspindlar och bromsok CNC-frÀst ur höghÄllfast aluminium.
FĂ€lgar: Image handtillverkade smidda 3-delade 13” splitfĂ€lgar av aluminium.
DĂ€ck: Avon Formula Ford Zetec 6” fram, 7” bak.
Förarmiljö: Justerbart pedalstĂ€ll, ”snapoff”-ratt, 6-punkts racingbĂ€lte.
MÄtt och vikt: Hjulbas 1.700 mm, spÄrvidd 1200 mm. Vikt 270 kg.
Prestanda: 0-100 km/h pÄ drygt 3 sekunder.

Fakta/Team SkellefteÄ:
Projektet Àr en del inom Ärets Utvind (ett projekt som syftar till att utveckla nya sÀtt för samverkan mellan utbildning och företag.) I projektet samverkar tio studenter pÄ utbildningen till maskiningenjör och nio studenter pÄ utbildningen till elektronikingenjör vid LuleÄ tekniska universitets institution i SkellefteÄ. Dessutom har cirka 25 gymnasieelever frÄn Industriprogrammet i Robertsfors varit engagerade i projektet.

Universitetsstudenterna har huvudsakligen haft hand om konstruktion och har tillsammans med gymnasieeleverna diskuterat olika lösningar samt tillverkat och anpassat delarna till bilen. Under utvecklingen har 3-D CAD programmet I-DEAS anvÀnts i kombination med FEM-berÀkningar.
Som konstruktionsmÄl för denna bil sattes: lÄg kostnad, utnyttja standarddelar, ska vara lÀtt att köra och enkel att reparera.

Fakta/Tekniska data:
Motor: Honda CBR 600, Haltech F9A brÀnsleinsprutning
Max effekt: cirka 60 kW
Kraftöverföring: Standard vÀxellÄda med 6 vÀxlar, kedja och drev, differential frÄn Torsen
Ram: HjulavstÄnd 1.800 mm för att bÄde klara kurvor och vara stabil upp till 160 km/h
HjulupphÀngning: A-armar, AVO justerbara stötdÀmpare, Negativ cambervinkel för bÀsta grepp, Roll center 107,5 mm över marken, 10 mm positiv scrub radius för körkÀnslan
Bromsar: Skivbromsar frÄn Kawasaki GPZ750 motorcykel
Hjul och dĂ€ck: Yokohama 175/60R13, fĂ€lgar 100+D.T.M 5,5”13”
Förarmiljö: Justerbara pedaler, 6-punkts racingbÀlte, instrumentpanel med egenutvecklade instrument, Ratt OMP formula quadro
Vikt: ca 300 kg

Upplysningar: Team LuleÄ: Peter Jeppson, tel. 0920-49 22 75, 070-544 71 51, jeppssonad.luth.se eller Roger Tuomas, tel. 0920-49 24 14, 070-514 93 57, tuomast.luth.se
Team SkellefteÄ: Gunnar Landsell, tel. 0910- 58 53 89, 070-242 23 26, gunnar.landsellt.luth.se

Presskontakt:

Katarina Karlsson, Sofia Stridsman

Telefon:

0920-492128, 0920-493625

Mobil: