Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning
Naturkunskap för kritisk granskning av hur vetenskaplig kunskapsproduktion gestaltas i media: utveckling av didaktiska modeller Projektledare: Maria Andrée, Stockholms universitet
Yrkesämnesdidaktiska förhållningssätt för att öka förutsättningar för elevers lärande i yrkesämnen Projektledare: Stig-Börje Asplund, Karlstads universitet
Läskraft: Framgångsrika arbetssätt och undervisningsmetoder för att främja elevers läsengagemang och läskompetens Projektledare: Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet
Motivation i moderna språk (MoMS): Utveckling av forskningsbaserade undervisningspraktiker genom samskapade interventioner i tre språk Projektledare: Jonas Granfeldt, Lunds universitet
Kreativa matematiska resonemang förstärkta av testbaserat lärande – att stärka lärande och minne Projektledare: Jan Olsson, Mälardalens universitet
Uppgiftsdesign och lärarstöd som främjar elevers matematiska resonemang Projektledare: Björn Palmberg, Umeå universitet
Studie av uppskalning och modellering av tidig numerisk innovation – SUMI Projektledare: Hanna Palmér, Linnéuniversitetet
Främjande av döva skolelevers läsning i teckenspråkig undervisning Projektledare: Krister Schönström, Stockholms universitet
Projekten får dela på sammantaget nästan 35 miljoner kronor över en treårsperiod.
Vid årets utlysning inkom totalt 73 ansökningar från 22 lärosäten och forskningsinstitut.
Beslutet om forskningsfinansiering har publicerats på Skolforskningsinstitutets webbplats.
Läs om vår forskningsprofil
________________________________________________________________________________________
Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.