Projektet syftar bland annat till att analysera förutsĂ€ttningar, möjligheter och konsekvenser av utbildning som deliberativ kommunikation, det vill sĂ€ga kunskapsbildning som övervĂ€gd, ömsesidig argumentation. Denna idĂ© har ocksĂ„ presenteras i korthet i den av Skolverket utgivna ”Deliberativa samtal som vĂ€rdegrund – historiska perspektiv och aktuella förutsĂ€ttningar”. SĂ„vĂ€l de utbildningspolitiska som institutionella, exempelvis klassrummets förutsĂ€ttningar att fungera som offentliga rum kommer att analyseras inom projektet. Dessutom skall anknytningar göras till sĂ„ kallad deliberativ demokratiteori som Ă€r en starkt vĂ€xande forskningsinriktning.

Projektet kompletterar ett annat projekt, ”LĂ€raren i samhĂ€llsomvandlingen 1940-2003 – den goda lĂ€raren” (2001-2005), pĂ„ ett strategiskt viktigt sĂ€tt. Detta projekt finansieras av Riksbankens jubileumsfond med 15 miljoner fördelade pĂ„ fem Ă„r. Riksbanksprojektet omfattar forskare frĂ„n flera andra universitet och syftar till en historiskt baserad undersökning av hur den goda lĂ€raren tar form inom olika lĂ€rarkategorier och pĂ„ olika arenor som vetenskap, massmedia och lĂ€rarutbildning. Inom ramen för det projektet genomförs ocksĂ„ utvĂ€rderingar av skolsatsningar i regionen, exempelvis projektet ”Attraktiv skola” i Kumla kommun.

De bĂ€gge projekten ingĂ„r som centrala delar av universitetets satsning pĂ„ demokratiforskning och Ă€r lĂ€nkade till samarbete med flera andra projekt och Ă€mnen inom forskningsprofilen ”MĂ€nniskors miljö, kommunikativa processer och demokrati”.

För mer information, kontakta Tomas Englund, telefon 019-30 30 73.

Presskontakt:

Linda Harradine

Telefon:

019-30 14 70

Mobil:

070-643 1470