Hur fÄr man folk att följa regeringens rekommendationer och rÄd i Corona-tider? AnvÀnd influencernas enorma genomslag, anser forskaren Jonas Colliander.

En viktig del i kampen mot COVID-19 gÄr ut pÄ att fÄ ut information om regeringens riktlinjer och förordningar till befolkningen sÄ snabbt och effektivt som möjligt. Eftersom bÄde kanalval och nyhetskonsumtion varierar mycket mellan olika sociala grupper och Äldersgrupper sÄ behöver man anvÀnda alla verktyg i verktygslÄdan om man vill nÄ ut till alla i samhÀllet. Ett av de verktyg man bör anvÀnda mer Àr influencers, menar Jonas Colliander, vars forskning granskar nÄgra av de mÀktigaste personerna i sociala medier.

– Idag har influencers inte bara enorm rĂ€ckvidd utan ocksĂ„ en mycket speciell relation till sina följare som regeringen kanske saknar, sĂ€ger Jonas Colliander.

Mer benÀgna att följa influencers rÄd

Influencers Àr redan en erkÀnd maktfaktor inom marknadsföring. Deras styrka Àr baserad pÄ den relation de byggt med sina följare över tid. Vi fÄr följa med bakom kulisserna i deras liv, vi fÄr en insyn i deras hem, deras vanor och deras vÀnskaper. Detta skapar en illusion av vÀnskap mellan influencers och deras följare.

– Rekommendationer och rĂ„d frĂ„n influencers ses dĂ€rför som att de kommer frĂ„n vĂ€nner snarare Ă€n frĂ„n en mediepersonlighet eller regeringskĂ€llor. Det betyder att deras rĂ„d ofta tas pĂ„ större allvar och mĂ€nniskor Ă€r mer benĂ€gna att agera utefter dessa rĂ„d, förklarar Jonas Colliander.

Det kan vara praktiskt under coronakrisen. Till skillnad frÄn mÄnga andra lÀnder har Sverige hittills valt att inte stÀnga ner hela samhÀllet, men har utfÀrdat begrÀnsningar och rekommendationer för att öka den sociala distanseringen. DÀrför Àr det Ànnu viktigare för regeringen att nÄ ut till alla samhÀllsnivÄer.

Sociala medier som nyhetsmedium

Trender pekar pĂ„ att fler och fler mĂ€nniskor konsumerar nyheter via digitala plattformar eller pĂ„ sociala medier. Cirka hĂ€lften av Sveriges befolkning följer en eller flera bloggar, 74 procent anvĂ€nder Facebook och 61 procent anvĂ€nder Instagram. Det mesta av kommunikationen sker i slutna rum – antingen i privata meddelanden eller i Facebook-grupper.

– Regeringen har inte varit sĂ„ snabb pĂ„ att anvĂ€nda kraften i sociala medier för att fĂ„ ut sitt budskap. Oavsett om de gör en samlad insats eller inte, sĂ„ kommer mĂ€nniskor att anvĂ€nda sociala medier för att dela information sĂ„vĂ€l som rykten och desinformation.

Med det finns en enskild politiker som sticker ut, sÀger Colliander. Den svenska socialministern, Ardalan Shekarabi, kontaktade mode- och skönhetsinfluencern Angelica Blick och bad henne intervjua honom pÄ sina plattformar. Hon bad sina 1,1 miljoner Instagramföljare att skicka in sina frÄgor.

– Det hĂ€r inte det jag brukar lĂ€gga upp, men jag tycker man har ett ansvar som offentlig person och kan man hjĂ€lpa till att sprida saker som Ă€r viktiga, sĂ„ tycker jag man ska göra det, sa Blick till journalisten Emmanuel Karlsten.

Shekarabi sa att han har varit i kontakt med ett antal andra influencers. Intervjun var inte ett samordnat regeringsinitiativ, men regeringen har öronmÀrkt 75 miljoner kronor för kommunikationsinsatser.

Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) har fÄtt i uppdrag att samordna arbetet för att se till att regeringens information om COVID-19-utbrottet nÄr ut till sÄ mÄnga som möjligt och sÄ effektivt som möjligt.

Presskontakt:

Ylva Mossing

Telefon:

08 736 9000

Mobil:

0730 97 26 16