24-timmarsservice Àr nÄgot som mÄnga myndigheter planerar att införa. Detta Àr dÄ ofta bÄde ett sÀtt att rationalisera verksamheten och öka service och tillgÀnglighet.
â HĂ€r Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att man rationaliserar för hĂ„rt. De kvalificerade Ă€rendena bör fortfarande handlĂ€ggas av mĂ€nniskor, sĂ€ger Karl W Sandberg.
Han poÀngterar vikten av att informationssystemen anpassas för alla grupper i samhÀllet. Ingen ska riskera att gÄ vilse bland all teknisk information pÄ dataskÀrmen eller i telefonluren.
I samarbete med Arbetslivsinstitutet genomför Mitthögskolan bland annat ett forskningsprojekt i det jÀmtlÀndska samhÀllet TrÄngsviken. Det handlar om att med hjÀlp av bredbandslösningar och skapande av nÀtverk fÄ smÄföretag i JÀmtlands inland att samarbeta mer med varandra för att fÄ tillvÀxt och vÀlstÄnd.
â Jag vill hellre prata om vĂ€xtbygd Ă€n om glesbygd, sĂ€ger Karl W Sandberg.
Karl W Sandbergs utgÄngspunkt för sin forskning Àr mÀnniskans krav pÄ informationssystem och informations- och kommunikationsteknik i komplexa teknikmiljöer, dÀr genomgripande kunskaper om psykologiska och tekniska aspekter kan ge underlag för mer anvÀndbara system.
Karl W Sandberg installerades i september som professor i informatik vid Institutionen för informationsteknologi och medier pÄ Mitthögskolan. Dessutom arbetar han deltid som forskare pÄ Arbetslivsinstitutet med inriktning mot utvecklingsprocesser i smÄföretag sett ur ett IT-perspektiv.
Karl W Sandberg började sin yrkesbana som ingenjör pÄ ASEA i VÀsterÄs. 1989 doktorerade han i psykologi vid UmeÄ universitet. Innan han 1998 kom till Mitthögskolan arbetade Karl W Sandberg vid VÄrdhögskolan i Boden och pÄ LuleÄ tekniska universitet dÀr han antogs som docent i teknisk psykologi.