Sveriges första autonoma undervattensfarkost för forskningsbruk tas nu i drift. Med den blir det möjligt att göra detaljerade studier av havsbotten pÄ stora djup och under 500 m tjocka istÀcken, miljöer som tidigare varit otillgÀngliga för forskarna.

Media bjuds in till presstrÀff den 22 augusti för att fÄ möjlighet att följa jungfruturen i Gullmarsfjorden vid Kristineberg utanför Lysekil (program nedan, svar senast den 15 augusti).

Farkosten kallas AUV, Autonomous Underwater Vehicle. Det Àr en drygt sju meter lÄng obemannad undervattensbÄt, som förses med en rad olika sensorer för att göra det möjligt att kartera och undersöka den marina miljön.

– Genom sĂ„dana studier kan man följa klimatets utveckling tusentals Ă„r tillbaka. Vi kan bland annat fĂ„ reda pĂ„ hur lĂ„ngt Antarktis inlandsis strĂ€ckte sig och hur snabb avsmĂ€ltning det varit under tidigare istider och mellanistider, sĂ€ger Anna WĂ„hlin, professor i oceanografi vid Göteborgs universitet och den som driver projektet med AUVn.

Kan programmeras för lÄnga fÀrder

Innan varje uppdrag skapas en detaljerad plan som beskriver exakt vart undervattensfarkosten ska gÄ, vilka sensorer som ska anvÀndas och vilket djup den ska dyka till pÄ de olika platserna.

AUVn kan skickas ut pÄ upp till 500 km lÄnga förprogrammerade uppdrag dÀr den scannar miljön med hjÀlp av ljudvÄgor och eko, tar vattenprover och mÀter kemi, biologi och fysik i havet.

– Farkosten har Ă€ven möjlighet att scanna havsis underifrĂ„n sĂ„ att man kan mĂ€ta isens tjocklek, information som Ă€r viktig för klimatmodeller sĂ„vĂ€l som sjöfart och som Ă€r svĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ genom andra metoder.

Kan komplettera forskningsfartyg

AUVn kan Àven fungera som komplement till ett större forskningsfartyg. Den skickas dÄ ut pÄ separata uppdrag medan fartyget hÄller pÄ med andra aktiviteter, som att borra i sediment eller ta vattenprover pÄ olika stÀllen.

– I början av varje dyk kommunicerar undervattensbĂ„ten sin position och status för alla instrument genom ljudsignaler till ytfartyget. NĂ€r forskarna fĂ„r klarsignal att allt fungerar som det ska, skickas undervattensfarkosten ivĂ€g pĂ„ sitt uppdrag medan ytfartyget gör andra sysslor.

NÀr uppdraget Àr slut gÄr farkosten upp till ytan för att hÀmtas in av ytfartyget dÀr alla data tankas ur, batterierna laddas, och nÀsta uppdrag förbereds.

Nya möjligheter för insamling av data

Isens utbredning mÀts idag huvudsakligen via satellit. Tjocklek Àr svÄrare att mÀta via satellit, bland annat pÄ grund av det finns sÄ fÄ mÀtningar av istjocklek.

– Tidigare har man varit tvungen att borra hĂ„l i isen för att fĂ„ veta dess tjocklek. Men med undervattensfarkosten kan man scanna stora omrĂ„den havsis vilket kan leda till att man i framtiden kan mĂ€ta istjocklek frĂ„n satelliter.

Nödsystem som förhindrar olyckor

Farkosten Àr ocksÄ utrustad med nödsystem, bland annat sonarer som undviker kollision och nödprocedurer som aktiveras ifall farkosten fastnar eller kommer in pÄ för grunt vatten.

– Om nödsystemen aktiveras sĂ„ följer farkosten sin vĂ€g baklĂ€nges tillbaka till utgĂ„ngslĂ€get. Det finns Ă€ven en ”airbag” som fylls med gas samt vikter som kan slĂ€ppas sĂ„ att farkosten flyter upp till ytan, sĂ€ger Anna WĂ„hlin.

Farkosten Àr en specialutrustad Hugin AUV som har byggts av det norska företaget Kongsberg. Det har tagit drygt tre Är att upphandla och bygga den. Infrastrukturen finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Den kommer att bli en nationell svensk forskningsinfrastruktur som Àr tillgÀnglig för alla svenska forskare att anvÀnda.

Program, presstrÀff den 22 augusti

Mötesplats: Lovéncentret Kristineberg, Kristineberg 566,  450 34 FiskebÀckskil

09.50 Samling vid forskningsstationen i Kristineberg.

10.00 Fika och introduktion till forskningen med AUV.

10.45 Kort promenad till kaj och följebÄt, dÀr USB med undervattensbilder delas ut.

11.00 Journalister och fotografer kan följa sjösÀttningen av undervattensbÄten och fÀrden i Gullmarn. Möjligt att fota/filma via följebÄt.

11.45 TillfÀlle för intervjuer (vid kajen).

AnmÀlan via e-post till Carina Eliasson: carina.eliasson@science.gu.se

Telefon: 031-786 9873, 0766-22 98 73

Sveriges första autonoma undervattensfarkost för forskningsbruk tas nu i drift. Med den blir det möjligt att göra detaljerade studier av havsbotten pÄ stora djup och under 500 m tjocka istÀcken, miljöer som tidigare varit otillgÀngliga för forskarna.

Carina Eliasson carina.eliasson@science.gu.se

031-786 9873