Ett nytt spel inspirerat av klassiker som Zelda, Mega Man och Monkey Island ska minska avhoppen frÄn programmeringsutbildningar och bidra till att fler kvinnor slutför sina studier.
– Att anvĂ€nda spel för lĂ€rande gör att man snabbare kan gĂ„ frĂ„n teori till praktik och handgriplig trĂ€ning, sĂ€ger Niklas Humble, projektledare.
Niklas Humble har tidigare utvecklat spel för grundskolelever med syfte att vÀcka deras intresse för programmering. Nu leder han en utvecklingsgrupp bestÄende av tre forskare frÄn Högskolan i GÀvle och Mittuniversitetet som arbetar med ett nytt spel, den hÀr gÄngen med mÄlgruppen studenter i inledningen av sina studier.
En av de största utmaningarna för programmeringsutbildningar Àr fÄ studenterna att fortsÀtta plugga och slutföra studierna. MÄnga upplever att det finns en tröskel för att komma igÄng med programmering. Det gÀller bland annat kvinnliga studenter.
– Matematikintresserade killar brukar söka de hĂ€r utbildningarna och klara det bra, men arbetsmarknaden vill ha mer arbetskraft och dĂ€ribland fler kvinnor och personer med olika bakgrunder och intressen. För att inte tappa dem behöver vi hitta fler vĂ€gar till lĂ€randet och spel Ă€r en bra brygga in till programmering, sĂ€ger Niklas Humble.
Det nya spelet har arbetsnamnet âRubberduck debuggingâ efter en kĂ€nd problemlösningsmetod bland programmerare.
– Det Ă€r vanligt för programmerare att bolla problem med kollegor nĂ€r man kör fast. Men om ingen kollega finns tillgĂ€nglig sĂ„ Ă€r tanken att man ska kunna prata med en gummianka pĂ„ skrivbordet i stĂ€llet. Det Ă€r en bra metod för att komma vidare nĂ€r man har fastnat, sĂ€ger Niklas Humble.
Den första prototypen av spelet ska vara klar till sommaren och förhoppningen Àr att det dÄ ska kunna testas av programmeringsstudenter.
Grafiken blir enkel, och troligen retroinspirerad, precis som det spel Niklas tidigare utvecklat för högstadieungdomar. Men medan det förra spelet hade drag av klassikern Zelda i bÄde grafik och hur man interagerar sÄ Àr det nya spelet Àven inspirerat av klassiker sÄsom Mega Man och Monkey Island.
– NĂ€r du interagerar med spelet sĂ„ ska det kĂ€nnas flytande. Introduktionen Ă€r en del av spelet och dĂ€r ska man förstĂ„ direkt hur man gör utan att behöva lĂ€sa en textruta, likt hur Mega Man X var uppbyggt under tidigt 90-tal, sĂ€ger Niklas Humble.
Spelet kommer att gĂ„ ut pĂ„ att hjĂ€lpa fiktiva personer med att lösa fel i befintlig programmeringskod – det som titeln refererar till med âdebuggingâ.
– LĂ€rarna ska kunna hĂ€nvisa till spelet, men det blir inte obligatoriskt i undervisningen. De ska kunna skicka en lĂ€nk till studenterna och be dem spela igenom det som ett sĂ€tt att fĂ„ grunderna i programmering. Det Ă€r ofta vid den hĂ€r tröskeln mĂ„nga studenter fastnar. MĂ„let Ă€r att fĂ€rre ska hoppa av och missa tentor, och det gĂ€ller bĂ„de tjejer och killar, sĂ€ger Niklas Humble.
Fakta
Projektet SPEDAT (Spel för datalogiskt tÀnkande) Àr ett samarbete mellan Mittuniversitetet och Högskolan i GÀvle som gÄr ut pÄ att utveckla ett spel om programmering som ska kunna anvÀndas av studenter pÄ de tvÄ lÀrosÀtena i första hand, men Àven pÄ utbildningar med programmering pÄ andra lÀrosÀten.
Niklas Humble har tidigare utvecklat spelet âEscape with Pythonâ. Spelet har högstadieungdomar som mĂ„lgrupp och syftet Ă€r att fĂ„ fler intresserade av programmering.
SPEDAT Ă€r en del av det övergripande projektet âHigher Education and Digitalisationâ (HEaD) vid Mittuniversitetet.
LĂ€nkar till studier med koppling till spel Niklas Humble tidigare utvecklat:
âRefurbishing the Educational Escape Room for Programming: Lowering the Threshold and Raising the Ceilingâ
âYou can’t escape learning, but maybe you can get out of the room!: Game-based learning for programming educationâ,
Kontakt
Niklas Humble, doktor i data- och systemvetenskap
E-post: niklas.humble@hig.se
Tel: 026-64 84 60
Anders Munck, pressansvarig Högskolan i GÀvle
E-post: anders.munck@hig.se
Telefon: 070-794 65 23