Kanske ser du fram emot att spendera semestern läsande på surfplattan i hängmattan, eller att ta dig an en podcast du blivit tipsad om. Att läsa digitalt kräver dock mer av dig än du kan tro, menar Maria Engberg, docent i medieteknik vid Malmö universitet.

Man måste lära sig att läsa digitalt
Den digitala konsumtionen av litteratur ökar – allt från podcasts och e-böcker till interaktiva läsningsupplevelser. Det finns många positiva möjligheter med att läsa digitalt, bland annat för personer med lässvårigheter. Men det kräver att vi bättre förstår och anpassar oss till sortens medier, säger Maria Engberg.

– När man läser en fysisk bok så avkodar hjärnan bokstäverna, det vi traditionellt kallar läsning. Men läsning är mycket mer än så, och kan vara multisensorisk med bilder, ljud och saker vi kan interagera med, som aktiverar våra sinnen på olika sätt, förklarar Maria Engberg och fortsätter:

– Dessa digitala upplevelser betyder att vi måste vara aktiva på ett annat sätt för att förstå och ta oss an det vi läser.

Förvånande resultat
Genom forskningsstudien ’Läsning mellan medier’ Maria Engberg och hennes kollegor undersökt hur barn i en dansk skola upplever digitala verktyg som till exempel ljudbok. Resultatet förvånade dem.

–Vi antog att många elever kanske skulle tycka en ljudbok var enklare att ta till sig än att läsa en fysisk bok. Men det stämde inte – många saknade verktyg för att kunna lyssna ordentligt, de hade svårt att koncentrera sig och visste inte vad de skulle göra medan de lyssnade. Att läsa en ljudbok eller en interaktiv app krävde mer av eleverna, även man skulle kunna tro att det är ’enklare’ att läsa så.

Som en del av projektet har forskargruppen tagit fram en ’skärm- och lyssningsakademi’ för att läsa digitalt. Här delar Maria med sig av sina bästa tips, som kan användas av både vuxna och unga:

1. Ställ in dig på att läsa aktivt

Om du använder telefon eller surfplatta är det bra att ’ställa om’ när du ska börja läsa litteratur. Kanske brukar du scrolla på telefonen och snabbläsa innehållet, men är det en bok behöver du anpassa dig och förbereda dig på den sortens läsning.

Att lyssna på en bok stimulerar andra sinnen än när du läser, och det kan vara svårare att hänga med när ögonen inte fokuserar på en text. Försök hitta det som fungerar för dig, kanske störs du av bakgrundsljud eller behöver göra en viss aktivitet medan du lyssnar. Huvudsaken är att du funderar på hur digital läsning fungerar för dig och vad du kan göra för att få en så bra upplevelse som möjligt.

2. Orientera dig kring texten

Med en pappersbok i handen får du lätt en överblick över vad du ska läsa – du känner hur tjock boken är och kan bläddra igenom för att bilda dig en uppfattning om vem den vänder sig till eller vad den ska handla om.

Med en e-bok är det bra att orientera dig på samma sätt innan du börjar läsa, och till exempel kolla hur lång den är så du vet vad du kan förvänta dig. Det kommer förbättra läsupplevelsen.

3. Stäng av distraktioner

Sms, nyheter och påminnelser på skärmen eller i hörlurarna kan få dig att tappa koncentrationen och distrahera från innehållet. Stäng av notiser så att du får en lugn stund att verkligen ta dig an det du läser.

4. Optimera texten

Ställ in det typsnitt och bakgrundsfärg du behöver för en bra läsupplevelse. Prova dig fram till vad som är bekvämast – detta är något du inte kan göra med en bok så ta vara på den möjligheten!

Läs mer om forskningsprojektet ’Läsning Mellan Medier’.

    ————————————————————————-

    Du får det här pressmeddelandet eftersom vi tror att du är intresserad av vår forskning och utbildning. Läs om Malmö universitets hantering av GDPR: mau.se/om-webbplatsen/

    Material från nyhetsrummet får användas för redaktionella syften, ej för kommersiellt bruk som till exempel annonsering.

    Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som bidrar till samhällsutveckling. Det märks i vår forskning, våra utbildningar och i vårt samarbete med andra aktörer.

    Våra forskare arbetar gränsöverskridande. Med olika discipliner vidgas perspektiven och infallsvinklarna blir fler. Att identifiera och ta sig an framtidens utmaningar är högt prioriterat.

    Tillsammans med andra vill vi skapa, dela och sprida kunskap för att förstå, förklara och utveckla samhället. Både lokalt och globalt. Som en naturlig följd av detta finns de flesta av våra studenter inom ämnesområden och yrken med hög samhällsrelevans.

    Vi är övertygade om att öppenhet och inkludering berikar vår mångfald. Ett kvitto på det är att två av tre studenter på Malmö universitet är första generationens akademiker.

    Malmö universitet i siffror:

    • Grundat 1998
    • 5 fakulteter och 5 forskningscentrum.
    • 24000 studenter, 12 000 helårsstudenter
    • 2 093 anställda
    • 430 disputerade lärare, 264 doktorander 83 professorer
    • 100 program och 350 kurser

    Presskontakt:
    Joanna Kindeberg
    Telefon:
    0708655220
    Epost:
    joanna.kindeberg@mau.se