Barn har ofta en mycket sjÀlvklar, om Àn komplicerad, upplevelse av vad det Àr att vara just barn. I skoldiskussionen missförstÄs ofta den enskilde elevens upplevelse. StÀlld inför grupper av elever har lÀraren svÄrigheter att orientera sig bÄde i sina egna och i elevernas olika verklighetserfarenheter. Kurt TÀrnlund, som i dagarna lÀgger fram sin avhandling vid Stockholms universitet bidrar till den filosofiska diskussionen kring elevers och lÀrares skolsituation

Författaren vill att lÀrare och lÀrarutbildare fördjupar diskussionen om kunskapsupplevelsen sÄvÀl i den enskilda situationen som i den allmÀnna skoldebatten. Det krisomrÄde som avhandlingen lyfter fram Àr den subjektiva overkligheten. Det provokativa i avhandlingen Àr teoribildningen som bygger pÄ Jean Paul Sartres Varat och intet.
Kurt TÀrnlund har huvudsakligen arbetat som gymnasielÀrare.

Avhandlingens titel: Existence and Subjectivity A Theme in the Philosophy of Education

Disputationen Ă€ger rum fredag 9 november kl. 13.00 i sal D3, LĂ€rarhögskolan i Stockholm, RĂ„lambsvĂ€gen 24–30. Opponent Ă€r professor Stephen Berger, Springfield College, Manchester, USA

Kurt TÀrnlund kan nÄs pÄ tfn 08-650 92 08

Presskontakt:

PresstjÀnsten

Telefon:

08-16 4090

Mobil: