HÄrd konkurrens har kÀnnetecknat gymnasiesektorn sedan lÀnge. Skolors strategier för att nÄ ut med sina budskap har dock blivit mjukare och mer emotionellt laddade med Ären. Det visar Cia Gustrén, UmeÄ Universitet, i sin avhandling om gymnasieskolors sjÀlvpresentationer pÄ webben.

NÀr gymnasieskolor kommunicerar sig sjÀlva och sin utbildning via sina webbsidor, har omtanke och kÀrleksfulla budskap blivit ett sÀtt att konkurrera om elever. Detta bygger pÄ tanken om en ömsesidig relation av meningsfullt utbyte mellan skola och elev.

I Cia Gustréns avhandling i medie- och kommunikationsvetenskap vid UmeÄ universitet, Negotiating school identities: A multimodal analysis of upper secondary school promotion on the web, konstateras att det blir allt viktigare för skolor att framstÄ som ett snÀllt alternativ pÄ skolmarknaden. Snarare Àn att försöka locka sÄ mÄnga elever som möjligt med uppseendevÀckande löften och budskap, satsar skolor pÄ att kommunicera ett meningsfullt utbyte och ansvarsfulla relationer till sina elever.

Skolval mer Àn att vÀlja utbildning

För elevers del Àr det viktigt att vÀlja en gymnasieutbildning som motsvarar deras egna intressen och behov, och för skolor Àr det lika viktigt att rekrytera motiverade elever som lever upp till förvÀntningarna och som dÀrmed bidrar till att ge en sÄ fördelaktig bild som möjligt av skolorna.

– Det Ă€r sĂ„klart bra att skolor lĂ€gger vikt vid att kommunicera att elever ska vĂ€lja skola utifrĂ„n sina intressen, sĂ€ger GustrĂ©n. Samtidigt handlar skolval om sĂ„ mycket mer Ă€n att vĂ€lja utbildning, Ă„tminstone sett det emotionella sprĂ„kbruk som skolor i hög grad anvĂ€nder sig av för att vĂ€dja till elevers kĂ€nsla av tillhörighet, sĂ€ger Cia GustrĂ©n.

Detta kan vara problematiskt sÄ till vida att utbildning till stor del blir en frÄga om att identifiera sig med skolan och visa lojalitet med den. I bakgrunden av de omtÀnksamma budskapen finns alltsÄ en tanke om att elever ska kÀnna igen sig och vilja ingÄ i gemenskapen.

Konkurrerar pÄ andra sÀtt

Dock kan detta ocksÄ ses i ljuset av en utveckling dÀr omtanke och konkurrens vÀvs samman och blir synonyma. Skolor har inte slutat att konkurrera, men konkurrerar pÄ ett annat sÀtt Àn tidigare. Detta blir sÀrskilt uppenbart i en tid dÄ skola och utbildning ocksÄ befinner sig i spÀnningsfÀltet mellan tradition och förnyelse.

Avhandlingen Negotiating school identities: A multimodal analysis of upper secondary school promotion on the web Àr ett kunskapsbidrag till den strategiska medie- och kommunikationsforskningen i ett skolsammanhang och analyserar skolpresentationer pÄ webben i sÄvÀl text som bild och video. Genom att nÀrma sig sjÀlvpresentationer pÄ webben, Àr tanken att öka förstÄelsen kring hur gymnasieskolor bygger sina identiteter i kampen om elever.

Cia Gustrén Àr född och uppvuxen i TÀby norr om Stockholm. Hon Àr utbildad i medie- och kommunikationsvetenskap vid UmeÄ universitet och Àr doktorand vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Disputationen Ă€ger rum fredag den 15 oktober 2021 kl. 13:00 – 15:00, Hörsal E, Humanisthuset, UmeĂ„ universitet.

Opponent Àr Magnus Fredriksson, docent och universitetslektor, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, Göteborgs universitet.

Kontakt: Cia Gustrén

UmeÄ universitet
UmeÄ universitet
Ă€r ett av Sveriges största lĂ€rosĂ€ten med drygt 36 000 studenter och 4 000 anstĂ€llda. HĂ€r finns en mĂ„ngfald av utbildningar av hög kvalitet och vĂ€rldsledande forskning inom flera vetenskapsomrĂ„den. UmeĂ„ universitet Ă€r ocksĂ„ platsen för den banbrytande upptĂ€ckten av gensaxen CRISPR-Cas9 – en revolution inom gentekniken som tilldelats Nobelpriset i kemi.

Vid UmeÄ universitet Àr allt nÀra. VÄra sammanhÄllna campus gör det lÀtt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, nÄgot som gynnar en dynamisk och öppen kultur dÀr vi glÀds Ät varandras framgÄngar.

Presskontakt:

PresstjÀnsten

Telefon:

090-786 50 89

Mobil:

0706-100 805