I ett nystartat projekt samarbetar Sofia Lundmark och Ann Mutvei Berrez, lektorer på Södertörns högskola, med Kodcentrum för att dra igång Kodstugor i Botkyrka och Huddinge. Här ska elever få lära sig om algoritmer och programmering. Men inte i klassrummet, utan i fritidsverksamheten.  

Kunskapen om programmering blir allt viktigare. Alla måste inte kunna knacka kod, säger Sofia Lundmark, doktor i pedagogik och lektor i medieteknik på Södertörns högskola, men alla måste ha förståelse för hur det fungerar. Men förutsättningarna ser olika ut för olika individer och i olika delar i samhället.

− Det är inte skillnaden i tillgången till datorer som skiljer sig åt mellan stadsdelar och bostadsområden, de flesta har tillgång till en dator eller smartphone i dag. Det visar tidigare studier. Skillnaden ligger snarare i synen på programmering som ett möjligt yrke, för många är det idag inget statusyrke. Det är mindre intressant i områden som Botkyrka och Huddinge. Om det inte finns en förståelse för vilka möjligheter som följer med att kunna programmering, då spelar det ingen roll att barnen har kunskapen, säger hon.

Vill väcka intresse för digital skapande

I det nystartade projektet, som är ett samarbete mellan Södertörns högskola och den ideella organisationen Kodcentrum, hoppas man nu kunna ändra den synen. Kodcentrum har sedan starten 2014 haft som syfte att väcka intresse för digitalt skapande hos barn och unga. Tillsammans med skolor, kommuner och företag som till exempel Spotify, Nexer, Microsoft, Schibsted och Ericsson introducerar de skolelever till programmering och visar vilka möjligheter det kan ge.

Detta har de bland annat gjort genom vad de kallar kodstugor. Tillsammans med programmerare från olika företag kommer de ut till skolor och låter elever prova på hur det verkligen går till att programmera. Men när pandemin satte käppar i hjulen för fysiska möten fick organisationen liksom många andra tänka om och testade då en hybridversion – alltså möjligheten att delta digitalt för de som vill.

Hybridstugor till Botkyrka och Huddinge

Nu kommer hybridstugorna till Botkyrka och Huddinge kommun. Där ska elever i årskurs 4–6 inom ramarna för fritidsverksamheten få testa på programmering. Forskarna från Södertörns högskola ska studera om detta sätt att nå ut till eleverna kan göras med systematik och vilka fördelar en digital kodstuga kan bära med sig.

− Mitt intresse som forskare handlar ungdomar och teknikanvändning, deras relation till teknik och design. Jag har tidigare samarbetat med bland annat Designlab S i Skärholmen och projekt kring makerspace i skolan och där såg jag i mina studier hur den här typen av projekt har väldigt stor betydelse för barnen och deras familjer, säger Sofia Lundmark.

För Kodcentrum innebär samarbetet en chans att få nya tankar och perspektiv på hur de arbetar med kodstugorna och elever.

– Vi tycker det är jättespännande att få samarbeta med Södertörn. För oss innebär det att vi får in det akademiska perspektivet. Att få samarbeta i projekt där Södertörns forskare kan observera, analysera och utvärdera våra aktiviteter ger oss nya insikter och hjälper oss nå ut till fler med mer impact, säger Disa Jernudd, generalsekreterare för Kodcentrum.

Sophia Nilsson
Forskningskommunikatör

072-210 14 53
sophia.nilsson@sh.se