I början av pandemin handlade 70 procent av artiklarna pÄ Aftonbladets, DN:s och SVT:s startsidor om coronaviruset. Med hjÀlp av nyutvecklade datoriserade metoder har 19 nyhetssajter granskats frÄn starten av pandemin fram till vÄren 2021 i en studie vid Göteborgs universitet.

Medieforskaren Peter Dahlgren vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) har analyserat nÀstan 700 000 artiklar pÄ nÀtet publicerade frÄn första januari 2020 till slutet av april 2021. I studien ingÄr sammanlagt 19 nyhetssajter, allt frÄn större traditionella media pÄ nÀtet som Aftonbladet, DN och SVT till alternativa medier som Fria Tider, SamhÀllsnytt och Samtiden.

För att kunna hantera ett sÄ omfattande material har Peter Dahlgren anvÀnt sig av en specialbyggd sÄ kallad web scraper som skannat av respektive sajts förstasida och undersidor varannan timme. Tack vare datoriserade metoder har han kunnat automatisera delar av arbetet som annars mÄste göras för hand och identifierat mönster som ett mÀnskligt öga inte kan överblicka.

NĂ€stan total dominans

Resultatet visar hur det nya viruset dominerade nyhetsflödet i flera veckor framÄt frÄn det att vÀrldshÀlsoorganisationen WHO deklarerade att spridningen av covid-19 var en pandemi. Under denna tid handlade 70 procent av artiklarna som publicerades pÄ Aftonbladets, DN:s och SVT:s startsidor pÄ webben om coronapandemin.

Denna omfattande bevakning sjönk efter nÄgra veckor för att Äterigen öka nÀr den andra vÄgen kom pÄ hösten 2020. I slutet av april 2021 bestod fortfarande en stor del av materialet av artiklar om pandemin, drygt 30 procent pÄ aftonbladet.se och omkring 20 procent pÄ dn.se och svt.se.

− Sammantaget handlade cirka var fjĂ€rde artikel om coronapandemin under hela perioden. Det vanligaste temat har varit hur viruset ska hanteras bĂ„de politiskt och medicinskt samt mer allmĂ€nt hur medborgarna skulle agera, sĂ€ger Peter Dahlgren.

Trump och USA i fokus

Trots att pandemin drabbat i stort sett alla lÀnder, har svenska medier framför allt vÀnt sina blickar mot vad som hÀnder i USA och till viss del VÀsteuropa. Under hela den undersökta perioden Àr USA:s dÄvarande president Donald Trump den mest omnÀmnda personen i artiklar om corona.

– Jag tror att det beror pĂ„ att svenska medier haft en nĂ€rmast extrem upptagenhet med allt som kretsar kring amerikansk politik i allmĂ€nhet och Donald Trump i synnerhet, inte minst dĂ„ 2020 ocksĂ„ var ett valĂ„r.

Ett undantag var i mars 2020 dÄ Anders Tegnell nÀmndes oftare Àn Donald Trump i samband med att FolkhÀlsomyndigheten började med dagliga presskonferenser.

SĂ„ googlade svenskarna

Peter Dahlgren har Àven undersökt var svenskarna sökt information om pandemin pÄ nÀtet. De flesta sökningar pÄ Google har gÀllt allmÀn information om viruset och dess smittspridning, vilka symtomen Àr, hur man testar sig och skyddar sig genom vaccination.

Behovet av information var som allra störst i början – de flesta sökningarna pĂ„ ordet corona pĂ„ Google var den 11 mars. NĂ€r den andra vĂ„gen med dödsfall kom hösten 2020 ökade antalet sökningar igen, men inte speciellt mycket.

– Det kanske berodde pĂ„ att svenskarnas behov av mer information var tillfredsstĂ€llt eller att det uppstĂ„tt informationströtthet bland mĂ„nga. Men bara för att man inte sjĂ€lv söker lika aktivt, behöver det inte betyda att man inte nĂ„s av viktig information. Nyheter om pandemin dyker ofta upp i ens nyhetsflöde, frĂ€mst pĂ„ sociala medier via vĂ€nner och bekanta, sĂ€ger Peter Dahlgren.

LĂ€s rapporten

Hela rapporten MedieinnehÄll och mediekonsumtion under coronapandemin finns pÄ JMG:s webbplats.

Kriskommunikationsforskning vid JMG

Kris- och riskkommunikation Àr ett profilomrÄdena för forskningen vid JMG. Peter Dahlgrens undersökning Àr genomförd inom ramen för JMG:s forskningsprojekt KRISAMS (Kriskommunikation och samhÀllsförtroende i det multipublika samhÀllet) som finansieras av Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB).

LÀs mer om KRISAMS pÄ JMG:s webbplats.

Kontakt:

Peter Dahlgren, telefon: 073-570 58 75, e-post: peter.dahlgren@jmg.gu.se

 

Cajsa Malmström

Kommunikatör

Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet

Tel: +46 (0)31 786 11 95 (vidarekopplad till mobil)