Samtliga svenska landsting har idag en egen Facebook-sida som i genomsnitt uppdateras drygt varannan dag. Flitigast i sociala medier Àr sjukhusen i Stockholm och VÀstra Götaland. Det visar en kartlÀggning som gjorts av lÀkarstudenter vid Sahlgrenska akademin.

I undersökningen tillfrÄgades 80 svenska sjukhus och samtliga 21 svenska landsting om hur de anvÀnder Facebook, YouTube, Twitter och Instagram. 25 sjukhus och 15 landsting svarade pÄ enkÀten.

KartlÀggningen, som presenteras i lÀkarstudenten Alexander Appelstrands examensarbete vid Sahlgrenska akademin, inkluderade Àven sökningar pÄ landstingens och sjukhusens sociala medier och hemsidor, samt intervjuer med ansvariga vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och Södersjukhuset i Stockholm.

Slutsatsen Àr att den svenska sjukvÄrden tagit ett stort steg framÄt nÀr det gÀller nÀrvaron i sociala medier: 2009 hade 2 sjukhus sociala mediekonton i eget namn, i september 2014 var antalet 43.

NÀr de gÀller landstingen har samtliga enligt kartlÀggningen idag minst 1 egen Facebook-profil. Under den studerade mÄnaden, september 2014, skrev det genomsnittliga landstinget 13 inlÀgg pÄ Facebook varav Ätta innehöll ett hÀlsobudskap.

PĂ„ sjukhusnivĂ„n Ă€r anvĂ€ndningen mer sporadisk. Av de 80 studerade sjukhusen anvĂ€nder bara 20 regelbundet minst ett av de fyra sociala medierna. Flitigast pĂ„ sociala medier Ă€r sjukhusen i Stockholms LĂ€ns Landsting och i VĂ€stra Götalandsregionen – och det Ă€r Facebook och YouTube som Ă€r mest populĂ€ra.

– Det finns i huvudsak tre anledningar till att sjukhusen anvĂ€nder sociala medier: för att sprida information till allmĂ€nheten, för att rekrytera personal och för att marknadsföra sig sjĂ€lva. Att fĂ€rre sjukhus Ă€n landsting anvĂ€nder sociala medier beror pĂ„ att mĂ„nga representeras av sitt landsting i dessa kanaler, sĂ€ger Alexander Appelstrand.

De flesta landsting har idag riktlinjer som sÀger att patientinformation inte fÄr finnas synligt i sociala medier, bland annat med hÀnvisning till patientsekretessen. Direkt patientkontakt i sociala medier Àr ocksÄ vÀldigt ovanlig bland svenska sjukhus, visar kartlÀggningen.

– Bland riskerna nĂ€mnde mĂ„nga att sociala medier kan sudda ut grĂ€nsen mellan det privata och det professionella, och att aktivitet i sociala medier framstĂ„r som oseriöst och slukar resurser, sĂ€ger Alexander Appelstrand.

Mer Àn hÀlften av alla sjukhus och landsting saknar enligt kartlÀggningen en lÄngsiktig plan för hur sociala medier ska anvÀndas.

– Men det finns mĂ„nga goda tankar. Vissa vill arbeta för att enskilda individer och avdelningar blir mer aktiva, andra vill anvĂ€nda sociala medier för rekrytering. Flera uttrycker ocksĂ„ att riktlinjerna behöver bli mer genomarbetade i framtiden, sĂ€ger Alexander Appelstrand:

– Men i de hĂ€r studierna har jag bara frĂ„gat landstingen och sjukhusen. Det skulle förstĂ„s ge en mer komplett bild om man frĂ„gade patienterna hur de vill interagera med vĂ„rden i sociala medier. All kontakt mellan sjukvĂ„rden och allmĂ€nheten som fungerar vĂ€l Ă€r positiv, dĂ„ det leder till bĂ€ttre kunskap och förstĂ„else mellan patient och vĂ„rdgivare.

Examensarbetet AnvÀndningen av sociala medier i svensk sjukvÄrd kan bestÀllas genom press@sahlgrenska.gu.se

Foto: iStock

Kontakt:
Alexander Appelstrand, student vid lÀkarprogrammet, Sahlgrenska akademin
0709 164 484
alexander_appelstrand@hotmail.com

Handledare: doktor John Chaplin, Sahlgrenska akademin, john.chaplin@gu.se,
0708-628857

Krister Svahn
Pressansvarig kommunikatör och bitrÀdande avdelningschef
Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
031- 786 38 69
0766-18 38 69
krister.svahn@sahlgrenska.gu.se