Svenska nyhetsmedier lyckas mycket bra med sina demokratiska uppgifter att informera, granska och vara en debattarena.

Tillsammans med Danmark och Storbritannien tillhör Sverige de lÀnder dÀr nyhetsmedierna bÀst klarat de senaste Ärens digitala omstÀllning utifrÄn ett demokratiskt perspektiv. Det visar en stor studie av medier och demokrati som genomförts i 18 demokratiska lÀnder. *

Undersökningen har publicerats inom ramen för forskningsprojektet Media for Democracy 2020 som systematiskt har jÀmfört olika kriterier för hur medierna i olika lÀnder uppfyller demokratiska mÄl. Projektet leds av Universitetet i Salzburg, med svenska deltagare frÄn forskningscentret Demicom vid Mittuniversitetet.

JĂ€mförelsen visar att svenska nyhetsmedier stĂ„r starka pĂ„ digitala plattformar, och att ledande medieföretag fortsĂ€tter att prioritera granskande och undersökande journalistik. Sverige stĂ„r ocksĂ„ ut som det enda landet i studien med en tillfredsstĂ€llande jĂ€mstĂ€lldhet mellan kvinnor och mĂ€n pĂ„ redaktionerna. NĂ„gra omrĂ„den – som Ă€garkoncentration och journalisters anstĂ€llningstrygghet – uppvisar en negativ utveckling i alla lĂ€nder.

– Trots att det generellt Ă€r en tuff tid för nyhetsmedier just nu Ă€r den hĂ€r jĂ€mförelsen en pĂ„minnelse om att svenska medieföretag fortsĂ€tter att vara mycket viktiga för demokratin, sĂ€ger Lars Nord, medieforskare vid Mittuniversitetet.

Undersökningen bygger pÄ befintliga och insamlade data frÄn de deltagande lÀnderna och intervjuer med medieföretrÀdare. Mediernas demokratiska funktion har vÀrderats inom tre omrÄden: informationsförmedling, debattarena och granskning. För en fullstÀndig redovisning av undersökningens kriterier se: http://www.euromediagroup.org/mdm

* LĂ€nderna som ingĂ„r i studien Ă€r europeiska Belgien, Danmark, Finland, Grekland, Holland, Island, Italien, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike samt Australien, Chile, Hong Kong, Kanada och Sydkorea.

Undersökningen kan lÀsas i sin helhet: http://www.euromediagroup.org/mdm

Kontaktpersoner:
Lars Nord, professor i politisk kommunikation, Mittuniversitetet, 070-550 93 33, lars.nord@miun.se
Torbjörn von Krogh, fil dr journalistik, Mittuniversitetet, 070-738 49 13, torbjornvonkrogh@gmail.com

Presskontakt:

Ronney Wickzell

Telefon:

+46 (0)10-142 81 72

Mobil:

+46 (0)70-389 77 72