Den kinesiska moraluppfattningen Àr social och utgÄr frÄn relationerna inom familjen. Centrala inslag i moralen Àr exempelvis balans, ordning, förbÀttring, perfektion, anstrÀngning och fokus pÄ det kollektiva. Moraluppfattningen har rötter som löper tusentals Är tillbaka i tiden och Àr relativt oförÀndrad av 1900-talets inrikespolitiska förÀndringar i Kina.
En betydande del i avhandlingen försöker ocksÄ utveckla vetenskapsteoretiska, teoretiska och metodologiska förhÄllningssÀtt dels för internationell pedagogisk forskning i allmÀnhet, och dels för studier av den kinesiska undervisningens kulturspecifika dimension.
Carina Holmgren nÄs pÄ:
Tel: 090-786 65 10
E-post: carina.holmgren@pedag.umu.se
Jörgen From nÄs pÄ:
Tel: 090-786 65 10
E-post: jorgen.from@pedag.umu.se
Fredagen den 24 maj försvarar Jörgen From och Carina Holmgren, pedagogiska institutionen, UmeĂ„ universitet, sin doktorsavhandling med titeln Edukation som social integration â en hermeneutisk analys av den kinesiska undervisningens kulturspecifika dimension.
Disputationen Àger rum klockan 10.00 i Humanisthuset, hörsal F.
Fakultetsopponent Àr professor Jan Bengtsson, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.