Författarna konstaterar att det ofta saknas kompetens om ungdomars livssituation i skolan och att eleverna Àr mer till för skolan Àn skolan Àr till för eleverna. Resultaten visar ocksÄ att det finns skÀl att ifrÄgasÀtta den negativa bild som finns av invandrarelever i svenska skolan.

Författarna till boken Àr framstÄende ungdomsforskare frÄn olika vetenskapliga discipliner. De analyserar samma datamaterial utifrÄn sina skilda vetenskapliga perspektiv, vilket Àr mycket ovanligt sÄvÀl inom svensk som internationell ungdomsforskning.

Bokens redaktör, Bengt-Erik Andersson, Ă€r professor vid LĂ€rarhögskolan i Stockholm och vĂ€lkĂ€nd skoldebattör. Han stĂ€ller frĂ„gan: Är skolan en bra utvecklingsmiljö för unga mĂ€nniskor? Sverker Lindblad, som Ă€r professor i pedagogik vid Uppsala universitet, frĂ„gar sig vad en lĂ„ng utbildning betyder nĂ€r alla har en sĂ„dan. Britta Jonsson, docent i sociologi vid LĂ€rarhögskolan i Stockholm, presenterar en sociologisk analys: Vad Ă€r ungdomars roll i dagens samhĂ€lle och hur ser de sjĂ€lva pĂ„ detta? Könen granskas utifrĂ„n ett socialpsykologiskt perspektiv av Anne-Sofie RosĂ©n, docent i socialpsykologi vid Stockholms universitet. Katrin Goldstein-Kyaga, docent i pedagogik vid Stockholms universitet, och Britta Jonsson har tittat pĂ„ vad som skiljer invandrarungdomarna i materialet frĂ„n dem som tillhör majoriteten. Den norske ungdomsforskaren professor Ola Stafseng presenterar en samtidshistorisk översikt av ungdomsforskningen, dĂ€r han ocksĂ„ granskar den motsĂ€ttning som rĂ„tt mellan utbildningsforskning och ungdomsforskning.

Boken ger en aktuell bild av modern svensk ungdom och vad skolan och livet betyder för dem. Det Àr en kunskap som alla som arbetar med unga mÀnniskor bör ha nytta av, lÀrare, fritidsledare, ungdomsledare, socialarbetare m.fl.

För ytterligare information, kontakta Bengt-Erik Andersson, 08-737 56 37 eller HLS förlag, Marie-Anne Colliander, tfn 08-737 56 65

Presskontakt:

PresstjÀnsten

Telefon:

08-16 4090

Mobil: